Entrevistadora: Al
llarg de la teva carrera com a professor has realitzat alguna activitat en
que els alumnes construeixin coneixement a través de les Noves Tecnologies de
la Informació i la Comunicació (TIC)?
Professor: Sí, aquest curs he començat a posar en pràctica una nova metodologia
en l’assignatura d’Història del món contemporani basada en l’ús de les TIC.
Entrevistadora: I em
pots explicar en què consisteix?
Professor: No es treballa amb llibre de text
sinó que els propis alumnes són els elaboradors del material de
l’assignatura. Es treballa en grups de quatre alumnes. Cada grup escull un
dels temes de l’assignatura, com per
exemple la Segona Guerra Mundial, i s’encarrega de reconstruir el tema
mitjançant la recerca d’informació, imatges, etc. crear un documental i exposar-lo davant la
resta de companys.
Entrevistadora: En
quin curs es treballa?
Professor: Amb alumnes de 1r de Batxillerat,
és a dir, alumnes de 16 i 17 anys.
Entrevistadora: Com
se’t va acudir la possibilitat de treballar d’aquesta manera?
Professor: La meva
assignatura no motivava als alumnes. Estava cansat de no encertar amb el
llibre de text; cap editorial s’ajustava a la meva manera de donar classe,
cap llibre cridava l’atenció dels alumnes. Un dia, xerrant amb un grupet
d’alumnes, em vaig adonar que allò que els motivava eren les noves
tecnologies. A casa els nois i noies passen hores davant l’ordinador, busquen
coses que els interessen per Internet, es comuniquen mitjançant les xarxes
socials, etc.
Entrevistadora: Ben
pensat. I així doncs, quines són
les tecnologies que utilitzeu?
Professor: Cada grup
d’alumnes s’ha de repartir la feina. Un s’encarrega de la recerca
d’informació i, per tant, utilitza bàsicament el portàtil i l’accés a
Internet. Un altre s’ha d’encarregar del tractament de la imatge i utilitza
també Internet i la càmera digital. Un tercer alumne ha d’encarregar-se de
l’elaboració del documental que es presentarà a la resta d’alumnes; aquest ha
de treballar amb la càmera de vídeo i programes d’elaboració de vídeo. El
quart alumne és el portaveu i s’encarrega de l’elaboració del guió del
documental i la recopilació i reestructuració de tota la informació i també
treballa amb el portàtil.
Entrevistadora: I a
l’escola disposeu de tot aquest material i hi teniu fàcil accés?
Professor: Sí, utilitzem les anomenades “aules
mòbils” que són carros que inclouen 30 portàtils i canó de projecció. A
l’escola hi ha Internet via WIFI. A
més a més, els alumnes fan també molta feina a casa.
Entrevistadora: I tots
els alumnes tenen accés a Internet a casa?
Professor: La gran majoria si. Sinó, tenen
accés a la biblioteca de l’escola que disposa d’alguns ordinadors amb
Internet o bé poden anar a casa d’altres companys. De totes maneres,
m’asseguro que en els diferents grups de 4 alumnes 3 d’ells tinguin Internet
a casa.
Entrevistadora: I com
avalues l’assignatura? Només amb la presentació final del documental?
Professor: No, setmana a setmana els
diferents grups han d’anar penjant en un “site” una mostra del que van
elaborant. D’aquesta manera ells mateixos van fent un seguiment de la seva
feina i jo puc anar avaluant-los. A més a més, han d’elaborar un examen per
la resta d’alumnes de la classe sobre el tema que treballen que també és
avaluat.
Entrevistadora: Sembla
tot molt ben pensat i organitzat. Però t’has trobat amb alguna dificultat?
Professor: Sí, a
alguns alumnes no els agrada aquesta metodologia. Preferirien tenir un llibre
de text amb la feina estructurada i prendre apunts de les típiques classes
magistrals. També, m’he trobat amb alumnes que tenen molt poc domini de les
noves tecnologies i cal guiar-los i ajudar-los molt. Tot i així és una
experiència molt enriquidora!
Entrevistadora: Creus que has assolit nous objectius dins
l’assignatura?
Professor: I tant! En primer lloc, he aconseguit que els
alumnes treballin en equip. Tant amb el seu grup com amb la resta de companys
ja que cada cert temps els diferents encarregats sobre un aspecte del treball
es reuneixen per compartir descobertes, tècniques, maneres
d’organitzar-se,... D’aquesta manera els alumnes no només treballen amb el
seu grup sinó que la col·laboració es fa més extensa. En segon lloc, he aconseguit que els nois i
noies siguin cada vegada més autònoms; més que instruir ajudo als alumnes a
aprendre a aprendre.
Entrevistadora: Així
doncs recomanaries aquesta metodologia a altres professors?
Professor: Sens dubte; per mi ha estat una experiència molt enriquidora. Els
alumnes venen a classe amb ganes de treballar, de descobrir i d’aprendre. Els
resultats de l’assignatura han millorat notablement. Sempre animo als meus companys a provar
noves maneres de treballar. Cridar l’atenció dels adolescents sempre és un
repte.
Entrevistadora: Doncs
res més, moltes felicitats per l’èxit d’aquesta experiència i moltes gràcies
per compartir-la.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada